In gesprek over de zondag

Eind vorig jaar kwam de VVD met het voorstel om op zondag 24 december, vlak voor Kerst, een openstelling van winkels toe te staan. Een belangrijke aanleiding hiervoor was dat de fractie vanuit meerdere lokale ondernemers terugkreeg dat een eenmalige zondagsopenstelling hen al flink zou helpen. De VVD-motie werd door een tegenstem van DURF en de christelijke partijen verworpen.

In reactie op ons voorstel stuurde Marien Oskam van Keurslagerij De Mooy een ingezonden stuk naar De Rijnsburger. Hierin ontraadde hij het initiatief van de VVD en betoogde hij het belang van een vaste wekelijkse rustdag, wat hij ‘nodig, gewenst en verstandig’ noemde.

VVD-fractievoorzitter Lennart van der Plas reageerde hier vervolgens weer op met een eigen brief, waarbij hij onder meer aangaf dat elk mens zelf zou moeten kunnen bepalen hoe invulling wordt gegeven aan het begrip ‘rust’, op welke dag van de week dan ook. Daarnaast nodigde hij Oskam uit om op een later moment nog eens door te spreken over dit onderwerp.

Aldus geschiedde, afgelopen zaterdag. Van der Plas: “Heel fijn om, met respect voor elkaars visie, te praten over onder meer het belang van rust, de hedendaagse waarde van de zondag en het ondernemerschap. Als raadslid vind ik het heel belangrijk om het gesprek te blijven voeren met zowel voor- als tegenstanders van een (vaste) koopzondag. Want zoals wel vaker is ook dit geen ‘zwart/wit thema’ waarbij de ene of de andere kant helemaal het gelijk aan zijn zijde heeft.”