Binnenkort debat over leerlingenvervoer en de Regiotaxi

Het gaat niet goed met het leerlingenvervoer in de gemeente Katwijk. Al enige tijd zijn er in de regio problemen door personeelstekorten, welke de laatste tijd zijn verergerd. Zo zijn er volle taxibussen voor het leerlingenvervoer, zitten er regelmatig nieuwe chauffeurs in de bussen, vallen ritten bij de Regiotaxi uit en worden mensen niet teruggebeld. Daarom heeft de VVD gisteren een debat aangevraagd in de gemeenteraad.

De gemeente erkent in een brief de problematiek en wil onder meer via periodiek overleg met Noot Leerlingenvervoer en gesprekken in de regio zoeken naar oplossingen. Momenteel loopt er een tevredenheidsonderzoek, waarvan de resultaten dit najaar worden verwacht. We vinden het goed dat de gemeente de vinger aan de pols houdt, maar vragen ons af of het voldoende is om de grote problemen op te lossen, die ouders, leerlingen en kwetsbare bewoners hard raken.

Daarnaast werd onlangs bekend dat Noot Personenvervoer vanaf 1 januari 2023 de Regiotaxi zal verzorgen. Dit besluit is genomen door het samenwerkingsverband Holland Rijnland, dat vanuit de gemeenteraad bevoegd is hierover te besluiten. Zowel de gemeenteraad als het college zijn echter niet geïnformeerd over het Programma van Eisen, dat ten grondslag ligt aan de aanbesteding. De VVD noemt dit kwalijk, omdat zowel inwoners als de raad volgens de partij moeten kunnen controleren waarom voor deze vervoerder is gekozen. Naar aanleiding van vragen van de VVD gaan er nu wel onderliggende stukken gedeeld worden met de Katwijkse gemeenteraad.