Verhoging toeristen- en ‘strandhuisjes-‘belasting zeer ongepast

Tot grote verbazing vernam de Katwijkse VVD recent dat het college de tarieven voor de ondergrond van strandhuisjes én de toeristenbelasting flink wil verhogen, op een moment dat de toeristische sector het buitengewoon zwaar heeft en de inkomsten behoorlijk zijn teruggelopen. Waar we juist nu naast onze hardwerkende ondernemers zouden moeten staan, geeft het college van CDA, SGP, ChristenUnie en GemeenteBelangen hen nog een trap na.

Per strandhuisje wordt het tarief volgens de plannen verdrievoudigd, van €1250,- naar €3750,-. Ook de toeristenbelasting wordt meer dan verdubbeld. Voor een camping komt dit bijvoorbeeld neer op een verhoging van €1,17 naar €2,50 per nacht. Terecht is de toeristische sector ‘not amused’, zo bleek vorige week bij een inspraakavond naar aanleiding van de voorgestelde belastingverhogingen.

VVD-raadslid Bastiaan Zuyderduyn vindt het onbegrijpelijk dat deze sector nu zo hard wordt aangepast. “Dit is echt zeer ongepast. Terwijl voorgesteld wordt om de gemeentelijke organisatie weer eens uit te breiden, worden aan de andere kant deze ondernemers met forse belastingverhogingen geconfronteerd. Bij sommigen staat het water echt aan de lippen en kan dit wel eens de genadeklap worden. De gemeente Katwijk moet eerst kritisch naar haar uitgaven kijken voor deze rigoureuze maatregel wordt ingevoerd. Voor mij is dit niet uit te leggen!”