Hoe de Intratuin niet naar Valkenburg kwam

“Dat Katwijkse tuincentra er geen concurrent bij willen hebben, is te begrijpen. Dat Oegstgeest (hele grote nieuwe “Bosrand”) en Wassenaar (ook “Bosrand”) dat niet willen ook. Dat de gemeente Katwijk zich voor hun karretje laat spannen, is echter niet best. Concurrentie is gezond, vindt de VVD, en daar hebben wij als consumenten baat bij.

De ondernemer achter Intratuin, dhr. Griffioen, nam natuurlijk een risico toen hij twaalf jaar geleden zijn grond verkocht, maar dacht waarschijnlijk niet dat hij in twaalf jaar geen nieuw terrein zou kunnen vinden. Alleen in Katwijk bleek plek. Samen met de gemeente werden vier locaties bekeken en het Valkenburgse glastuinbouwgebied De Woerd bood de beste uitgangspunten. En toen begon het springen door het ene na andere hoepeltje dat de gemeente voorhield: archeologie, verkeersplan (met hulp van een ambtenaar, tot twee keer toe), stikstof, allerlei commissies, etc. Maar uiteindelijk werden de zestig (!) nieuwe banen die het tuincentrum onze gemeente zou bieden opgeofferd aan een nieuwe grandioze visie van wethouder Mostert, die aan het einde van dit jaar moet verschijnen, om op dat plekje hoogwaardige, kennisintensieve werkgelegenheid te creëren. En dat is de tweede keer, want eerder sneuvelde een plan van ondernemer Jongeneel om dezelfde redenen. Nu staat er op het gemeentehuis een hele kast vol met mooie visies en u heeft daar nooit zo veel last van, want meestal komt er niets van. Maar het is bijzonder zuur dat al die mooie bedrijven en banen daaraan opgeofferd worden.”

Toon Stegmann
Fractievoorzitter VVD Katwijk