Aanpak Brouwerstraat en Bosplein laat op zich wachten

“Hoe verkeersveilig is jouw woonplaats?”: zo begon het bericht eerder deze maand op de website van RTL Nieuws, waarbij je de verkeersveiligheid per gemeente kunt bekijken op basis van cijfers van het CBS. Hieruit blijkt dat in Katwijk de meldingen van het totaal aantal ongelukken meer dan verdrievoudigd is van 50 in 2016 naar 177 in 2018. Ook het aantal ongelukken met letsel is gestegen van 25 naar 85. Landelijk stijgt het aantal ongelukken ook, maar in Katwijk is sprake van een grotere toename.

Op dezelfde dag werd het Verkeersveiligheidsplan ‘Samen op weg naar een Verkeersveiliger Katwijk’ goedgekeurd door de gemeenteraad van Katwijk. De VVD Katwijk kan zich in grote lijnen vinden in het plan, maar met name de aanpak van de infrastructurele knelpunten, waaronder het Bosplein, de Brouwerstraat en de Boulevard, laat nog lange tijd op zich wachten. Er wordt komend jaar weliswaar een analyse gemaakt van deze knelpunten, maar concrete maatregelen zullen op zijn vroegst pas in 2021 worden genomen. Om die reden kwam raadslid Bastiaan Zuyderduyn namens de VVD Katwijk in de gemeenteraad met het voorstel voor een deadline van de analyse van de top 10 van infrastructurele knelpunten op 31 maart 2020. Vervolgens zou er dan eerder kunnen worden begonnen met het opstellen van concrete plannen om deze plekken eindelijk aan te pakken.

Het voorstel werd echter onvoldoende gesteund door andere partijen en is daarom ingetrokken. De VVD Katwijk wil dat er concrete maatregelen worden genomen op plekken zoals het Bosplein en de Brouwerstraat en zal zich daarom blijven inzetten om de aanpak hiervan in de gemeente hoger op de agenda te krijgen.