Katwijkse VVD akkoord met afspraken Unmanned Valley

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van vorige week is er onder meer gesproken over de bestuurlijke afspraken rondom Unmanned Valley, waarover met de gemeente Wassenaar, de provincie en het Rijksvastgoedbedrijf overeenstemming is bereikt. Die afspraken gaan onder andere over de inrichting van de hangaarzone als woon-werkgebied, de proefperiode tot 2023, de monitoring en evaluatie van de ontwikkeling van Unmanned Valley en de omvang van Unmanned Valley (5 hectare met een permanent testveld van maximaal 500 bij 500 meter).

Raadslid Nico van Hoogdalem is tevreden over de afspraken. “Met boerenverstand zegt de VVD: wij gaan akkoord met deze bestuurlijke afspraken. Ik moest bij de behandeling vorige week nog even terugdenken aan zo’n vijf jaar geleden. We hadden met elkaar een mooi uitonderhandeld masterplan, de ontmanteling van vliegkamp Valkenburg zou plaatsvinden en uiteindelijk zouden we met elkaar een prachtige, nieuwe woonwijk gaan bouwen. Totdat het idee kwam van Unmanned Valley en de toenmalige crisis de mogelijkheid gaf om het idee verder vorm te geven.  Het is mooi dat we Unmanned Valley nu in onze gemeente mogen hebben. Ik ben trots op onze gemeente.

Sommige mensen buiten Katwijk denken en zeggen over Katwijk: dat is dat gallische dorpje waar de tijd heeft stilgestaan. Maar met trots vertel ik dan dat Katwijk juist een vooruitstrevend dorpse stad is die in Nederland innovaties een plek geeft. Wij geven ruimte aan de ontwikkeling van de nieuwe vormen van onbemand vliegen en rijden, hebben de mooiste parkeergarage in duin, gaan aan de slag met Blue Energy en leveren warm water vanuit zee… Katwijk loopt voorop. Katwijk durft besluiten te nemen die nodig zijn om Nederland vooruit te helpen en Katwijk op de kaart te zetten. Daar mogen we ook best wel eens trots op zijn. Dit hadden we vijf jaar geleden niet kunnen bedenken.

Het is stoer van de wethouder dat hij hard aan de slag is gegaan en zijn partners bij de ontwikkeling van de projectlocatie ervan heeft weten te overtuigen. De raad heeft deze ontwikkeling ondersteund en wij hebben de afgelopen jaren ook via de minister en de provincie vanuit de VVD ons steentje bijgedragen. Dan blijken ook weer de voordelen voor een landelijke partij met connecties buiten de eigen gemeente. Met deze stap geven wij de toekomst de ruimte om zich te ontwikkelen en kunnen we hopelijk snel gaan bouwen op het voormalige vliegveld."