Een terugblik op 2018

Het jaar 2018 zit erop. Het was een druk jaar in politiek Katwijk, met onder meer de gemeenteraadsverkiezingen in maart. De VVD steeg hierbij van twee naar drie zetels. Raadsleden Toon Stegmann, Nico van Hoogdalem en Annette Brul hebben zich het afgelopen jaar voor tal van grote en kleine zaken ingezet. Soms niet succesvol, maar vaak ook wel met hulp van andere partijen. Een kort overzicht van enkele zaken uit 2018.

Herinrichting Hoofdstraat/Katwijkerweg in Valkenburg
De voltallige gemeenteraad ging eind juni akkoord met een aangepast voorstel voor de herinrichting van de Valkenburgse Hoofdstraat en Katwijkerweg, met plaats voor een voetgangersoversteekplaats bij de Schelpenhoek. Belangrijk voor een veiliger Valkenburg.

Ingezet voor vrijheid van het afsteken van vuurwerk rond Oud&Nieuw
Bij de afgelopen jaarwisseling waren er voor het eerst vuurwerkvrije zones in de gemeente, op initiatief van Durf en de ChristenUnie. De VVD was als enige tegen. Ook de politie en burgemeester raadden het voorstel af omdat het niet te handhaven is. Wij vinden het belangrijk dat de inwoners van de gemeente de vrijheid houden om (legaal) vuurwerk af te steken.

Geen bibliotheek en muziekschool in de Noordzeepassage
Het kostte flink wat moeite, maar in oktober werd definitief besloten dat er géén bibliotheek en muziekschool komen in de Noordzeepassage. Voor de VVD was deze peperdure en onhandige locatie vanaf het begin geen optie. Uiteindelijk zag het college dit gelukkig ook in.

Ingezet voor een lagere OZB
De OZB wordt flink verhoogd, zonder dat duidelijk is waar het geld voor gebruikt wordt. Daar worden we niet vrolijk van. Helaas denkt het college hier anders over, en dus komt er meer belasting voor hetzelfde.

Ingezet voor een verbod van groot en zwaar vrachtverkeer Brouwerstraat (Rijnsburg)

Groot en zwaar vrachtverkeer in de Brouwerstraat veroorzaakt al jaren grote overlast, terwijl er diverse alternatieven zijn voor deze route. Een aantal ondernemers gebruikt het alternatief al, maar nog niet allemaal. Een verbod komt er niet: alleen de VVD en fractie Smits zijn voorstander, waardoor de problemen op de Brouwerstraat voorlopig blijven bestaan.

Ingezet voor een ruimere zondagsopenstelling voor ondernemers

Onder meer horecagelegenheden, sportscholen en tankstations mogen in de gemeente al open op zondag, maar de detailhandel niet. En dat is oneerlijk, omdat in de omgeving en online wel zeven dagen in de week gewinkeld kan worden. Een voorstel in december voor een proef van één jaar haalde het met 14 stemmen voor en 18 tegen net niet.

Dit overzicht is een bondige selectie: in de raads- en commissievergaderingen zijn nog veel meer bijdragen geleverd. Benieuwd naar onze inbreng bij andere dossiers? Deze zijn terug te vinden via de website van de gemeente Katwijk.