Start petitie voor zondagsopenstelling

-> Teken de petitie HIER!

Recent hebben zowel een supermarkt als een drogisterij in winkelcentrum Oegstgeest aan de Rijn hun deuren geopend, zeven dagen per week. Deze winkels liggen aan de rand van onze gemeente en de afstand is vanuit Rijnsburg en Valkenburg (straks via de fietsbrug) slechts een paar honderd meter. Dit betekent meer concurrentie voor winkels in onze gemeente. Er is niks mis met concurrentie: het zorgt voor meer werkgelegenheid, lagere prijzen en meer voorzieningen. Voorwaarde is wel dat concurrentie eerlijk moet zijn. Dat is het in dit geval niet. Dat heeft niets te maken met deze nieuwe winkels en ook niet met de gemeente Oegstgeest. De ongelijke concurrentiestrijd wordt veroorzaakt doordat onze eigen gemeente Katwijk bepaalt dat op één dag in de week een Katwijkse onderneming niet mee mag doen: de zondag.

In de afgelopen weken is de VVD bij een tiental ondernemingen langsgegaan. De situatie is er helaas niet beter op geworden sinds ondernemers enige tijd geleden zelf een verzoek hebben ingediend voor het mogelijk maken van een zondagsopenstelling. Ze moeten concurreren met ondernemingen in omliggende gemeenten en met het internet (waar bezorging op zondag nu ook een mogelijkheid is). Als de economie zeven dagen draait, dan wordt het er niet makkelijker op als jij verplicht één dag aan de kant moet staan.

De argumenten tegen de zondagsopenstelling kunnen bovendien makkelijk worden weerlegd. Het gaat om de keuze voor ondernemingen om op zondag open te gaan of dicht te blijven. Een verplichting is het nooit. De redenering dat je geen keuze meer hebt om dicht te blijven wanneer anderen hun deuren openen, moet ook maar eens worden uitgelegd aan de strandtent die op zondag, of de opticien die op maandag dicht blijft. Werknemers kunnen daarnaast volgens de arbeidstijdenwet niet worden verplicht om op zondag te werken. En als laatste zijn ondernemers zich goed bewust van kerktijden en zien zij in dat ze gebaat zijn bij het bewaren van rust op die momenten.

Alhoewel hier vooral een lans wordt gebroken voor ondernemers, zijn er ook voordelen voor de consument. Meer mogelijkheden om te winkelen of boodschappen te doen, dichterbij en wanneer het uitkomt. Vanwege al deze redenen is het belangrijk dat we een meerderheid in de raad ervan kunnen overtuigen dat de zondagsopenstelling gewenst is en daarom vragen wij jouw STEUN! Teken de petitie via deze link: https://petities.nl/petitions/vrije-keuze-voor-zondagsopening-winkels-in-de-gemeente-katwijk/.