VVD Zuid-Holland voorzichtig optimistisch over testen van drones in Valkenburg

De Statenfractie van de VVD ziet kansen voor het ontwikkelen en testen van drones op vliegveld Valkenburg. De liberalen hebben echter nog wel de nodige vragen, vooral over de gevolgen voor de woningbouw in de regio.

De gemeente Katwijk en het InnovationQuarter hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor een zogenaamde ‘unmanned valley’ in Valkenburg. De rapporten zijn onlangs verschenen, maar het duurt waarschijnlijk nog twee maanden voor de gemeente en het Rijksvastgoedbedrijf met een standpunt komen.

“Dat maakt het voor ons lastig om nu al tot een afgewogen oordeel te komen”, zegt VVD-Statenlid Laurine Bonnewits. “Maar de eerste indruk is dat wonen, werken en recreëren in Valkenburg goed te combineren zijn met een indrukwekkend innovatiecluster. Voor de regio is dat een unieke kans.”

De VVD heeft nog wel de nodige vragen voor er groen licht kan worden gegeven voor de drones. Bonnewits: “Er zijn 5.000 woningen gepland in Valkenburg, waarvan er naar schatting 1.000 niet gebouwd kunnen worden als dit plan doorgaat. Aan die woningen was wel behoefte. Wij willen weten hoe dit probleem wordt opgelost en hoeveel vertraging dat oplevert voor de bouw.”