Besluit nieuwe atletiekbaan uitgesteld

AV Rijnsoever, de enige atletiekvereniging van onze gemeente, heeft een nieuwe atletiekbaan nodig. De baan is in 2011 aangelegd op een voormalige vuilnisbelt, als onderdeel van het project Sport op de stort. De VVD heeft eerder aandacht gevraagd voor vervanging van de baan.

Afgelopen week stond in de gemeenteraad een voorstel op de agenda om volgend jaar eindelijk de nieuwe atletiekbaan aan te leggen. Mooi nieuws en normaliter een hamerstuk, maar op initiatief van de VVD is besluitvorming uitgesteld. We leggen graag uit waarom.

Al jarenlang kampt de baan van AV Rijnsoever met verzakkingen op diverse plaatsen. Vervelend voor recreatieve lopers, funest voor wedstrijdlopers. Een hobbelige baan op volle snelheid betreden is bepaald geen pretje en zelfs gevaarlijk. Het is dan ook helder dat vervanging van de baan noodzakelijk is.

De totale renovatiekosten bedragen zo’n €675.000,-. Na zo’n investering moet de vereniging weer tien tot twaalf jaar vooruit kunnen met een stevige atletiekbaan. Het college geeft in antwoord op vragen van de VVD aan dat er garantie is dat de baan in deze periode ‘wedstrijdklaar is en blijft’.

Máár, wat zijn de details achter deze garantie? Bij de vorige baan bleek verzakking van de baan namelijk niet te vallen onder de garantie. Mocht dat ditmaal weer het geval zijn, is het zeer de vraag of deze investering nu verstandig is.

We hebben het college daarom vervolgvragen gesteld. Zo willen we onder meer weten welke uitsluitingsgronden er zijn van de garantie, hoe en door wie problemen worden verholpen wanneer deze vallen onder de garantie én of er onderzocht is of het fundament van de baan voor langere tijd verstevigd kan worden. Die vragen zijn nog niet beantwoord, wat voor ons aanleiding was het voorstel nu nog niet te bespreken.

AV Rijnsoever verdient een nieuwe atletiekbaan, met de garantie dat deze voor lange tijd voldoet. Belangrijk voor de vereniging én voor de gemeente: een nieuwe baan aanleggen voor bijna 7 ton, zonder garantie dat deze weer voor tien tot twaalf jaar wedstrijdklaar is, vinden we geen doelmatige besteding. Mocht er geen goede garantie gegeven kunnen worden op de nieuwe baan, moet met AV Rijnsoever het gesprek worden aangegaan, bijvoorbeeld om op termijn te zoeken naar een nieuwe locatie elders in onze gemeente.

De beantwoording van onze nieuwe vragen verwachten we deze week. Afhankelijk van de antwoorden zal het voorstel binnenkort opnieuw geagendeerd worden.