VVD bezoekt buurtcentrum De Schelp

Afgelopen week brachten fractievoorzitter Lennart van der Plas, raadslid Annette Brul-Van Egmond en lid Sandra van Duijn een bezoek aan buurtcentrum De Schelp, aan de Suurmondstraat in Katwijk Noord.

Na een hartelijk ontvangst door Arnout, Raymond en Joost van het wijkteam en een rondleiding door het gebouw, kwam er onder het genot van een kopje koffie een serieus, maar ontspannen gesprek op gang. Het buurtcentrum, dat vele functies vervult in de wijk Hoornes, zal binnenkort verhuizen, omdat het wordt gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van sociale- en vrijesector huurwoningen. In januari zal het buurtcentrum haar deuren openen aan Cleijn Duinplein 24. Dit zal een tijdelijk onderkomen zijn.

“Het fijne aan de nieuwe locatie”, zo vertelt Raymond, “is dat er vooral veel lichtinval is.” Zijn collega Arnout laat weten dat ze wel creatief zullen moeten omgaan met de ruimte in verband met de kleine keuken en minder grote buitenruimte. Er worden namelijk regelmatig kookavonden gehouden waar de bezoekers samen kunnen koken en eten. Daarnaast worden er kinderactiviteiten georganiseerd en taalcursussen gegeven voor statushouders.

Dat het centrum ook een inloophuis is, blijkt als vrijwilligster Naima binnen komt wandelen met een grote glimlach en zich even voor komt stellen. Zij is zelf ooit gevlucht uit Somalië en is al 15 jaar vrijwilligster bij het Welzijnskwartier. Naast regelmatig koken doet ze ook wel eens vertaalwerk voor de stichting.

Het Welzijnskwartier vervult een belangrijke functie in de gemeente Katwijk. De wijkteams en de vele vrijwilligers zorgen onder andere voor hulp aan ouderen, statushouders en de minder bedeelden. Zij zetten met name sport in als bindmiddel, zoals de Vitality Club en de tussenschoolse opvang voor kinderen, waar 'beweegmakelaars' Raymond en Joost met veel trots over vertellen. Daarnaast doet de Stichting haar best om de buurten veilig en leefbaar te houden door haar signalerende rol en de korte lijntjes met bijvoorbeeld Dunavie en de scholen. Samenwerken is belangrijk voor de Stichting en ook hebben zij een heel aantal eigen doelstellingen. De Katwijkse VVD is een groot voorstander van investeren in preventie. Daarin is de stichting van groot belang voor Katwijk.

Sociaal werker Arnout laat doorschemeren dat de werkdruk voor de wijkteams soms wel hoog is: ”Wij werken toch vanuit een bepaalde passie en er speelt momenteel veel in de maatschappij. Het is soms lastig keuzes maken.” Raymond vertelt dat de administratie ook best veel tijd kost. Maar de mannen zijn vooral trots op het Welzijnskwartier en haar medewerkers en vrijwilligers. Er zijn nog genoeg vrijwilligersvacatures te vervullen en Joost laat weten dat er vooral een gemis is aan 30- tot 50-jarigen.

Met een goed gevoel en een stapel folders verlaten de VVD-leden het pand. We wensen de werknemers en vrijwilligers van het buurtcentrum veel succes met de verhuizing en komen graag een keer een kijkje nemen op de nieuwe locatie.