Gemeente moet horecaondernemers te hulp schieten

In zeer korte tijd zijn er door de Rijksoverheid in samenwerking met het RIVM drastische maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Gisteren (zondag) is besloten dat alle horecagelegenheden in ieder geval tot en met 6 april hun deuren moeten sluiten in verband met de uitbraak van het coronavirus. Dit heeft grote gevolgen voor vele hardwerkende ondernemers die in onze gemeente de strandtenten, restaurants en cafés bemannen. Als het aan de VVD Katwijk ligt krijgen ondernemingen zo snel mogelijk uitstel van betaling van de lokale belastingen.

Landelijk wordt er al hard gewerkt aan regelingen voor iedereen die door deze crisis wordt getroffen. Daar moeten we ook lokaal mee aan de slag. We moeten voorkomen dat gezonde bedrijven omvallen, dus vragen we de gemeente om ondernemers uitstel te geven voor onder meer de OZB, reclame-, precario- en toerismebelasting. Wij realiseren ons heel goed dat dit voor nu slechts een kleine pleister op de wonde is, maar wel een hele belangrijke. Samen met de andere partijen zullen we ook de komende weken nadenken over stappen die we nog meer kunnen nemen.

Heb je ondernemersvragen over het coronavirus? Dan kun je contact opnemen met het Kamer van Koophandel Adviesteam via 0800-2117. Via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-over-coronavirus-voor-werkgevers is antwoord te vinden op veelgestelde vragen.