Column: Gratis geld bestaat niet

“Afgelopen week, strategisch in de vakantietijd, kwam wethouder Nagtegaal (GemeenteBelangen) namens de Gemeente Katwijk naar buiten met het bericht dat de uitbreiding van het gemeentehuis niet vierenhalf, maar ruim zes miljoen euro gaat kosten. Bijzonder wrang als je dat afzet tegen de belastingverhogingen en de enorme bezuinigingen die inwoners deze zomer troffen; voor de eigen organisatie gaat de gemeente dus juist veel extra geld uitgeven. De wethouder verwacht weinig problemen met de raad, want hij is binnen de 1,6 miljoen euro gebleven die raadsleden hem achter gesloten deuren voor de extra uitgaven hadden meegegeven. Maar dat betekent zeker niet dat wij van harte met deze extra uitgaven instemmen.

Wat is er precies aan de hand? De gemeente heeft zelf een projectplan gemaakt voor de uitbreiding, waarbij ze zich voor de kosten heeft laten adviseren door een (duur) extern adviesbureau. Met het bedrag dat door de adviseur werd genoemd in het achterhoofd is het project aanbesteed, en de economisch meest voordelige inschrijver kreeg het contract. Maar, het projectplan moest eerst nog verder worden uitgewerkt. Toen de aannemer met het definitieve plan kwam, wilden ze er twee miljoen meer voor hebben. Hoe is het mogelijk dat amper zes maanden na het advies en de gunning er zo’n groot verschil zit tussen de prijs van het definitieve ontwerp en het projectplan? De wethouder noemt prijsstijgingen en een aantrekkende bouw als oorzaak. Maar zo’n groot verschil…?

De gemeente en de adviseur moeten welhaast grote fouten bij de planning hebben gemaakt. Zo’n contract bevat bepalingen op grond waarvan het verbroken kan worden als er extreme afwijkingen ten opzichte van het projectplan uitkomen, maar niet zonder juridische kleerscheuren (lees: geld). Als gemeenteraad hebben we geprobeerd te bezuinigen door het plan drastisch te verkleinen. Echter zijn er veel ambtenaren en loopt het contract met de locatie Het Heerenhuys af. Wanneer dit het enige project zou zijn waarbij zoiets gebeurde, dan zou het nog te overzien zijn. Maar precies zo’n enorme overschrijding was er recent bijvoorbeeld ook bij de herinrichting van straten/riolering rondom het Ridderbos, gelegen naast het gemeentehuis.

De wethouder merkte tot slot nog op dat geld lenen momenteel haast gratis is. Helaas ontbreekt het hierbij aan realiteitszin: de gemeente Katwijk heeft momenteel al een flinke schuldquote, die op deze manier verder oploopt. Ook gratis geleend geld moet immers een keer worden terugbetaald. En u mag raden wie dat gaat betalen…”

Toon Stegmann
Fractievoorzitter VVD Katwijk