Op bezoek bij de Politie

Afgelopen weekend liepen fractievoorzitter Toon Stegmann en voorzitter Lennart van der Plas een horecadienst mee met de Politie Katwijk. Een verslag van een boeiende nacht, door de ogen van onze voorzitter.

"Afgelopen zaterdagavond mocht ik samen met Toon Stegmann, fractievoorzitter van de VVD Katwijk, een horecadienst meedraaien met de Politie Katwijk. Er wordt veel óver de politie gesproken, maar niet zo vaak mét. Het bezoek was dan ook bedoeld om een indruk op te doen van hoe zo’n nacht nou verloopt, samen met de agenten die het werk op straat doen. Elke vrijdag- en zaterdagavond draait er een horecadienst, waarbij er extra mankracht aanwezig is.

De avond begint om 20.00 uur met een briefing op het politiebureau in Katwijk, waar met de collega’s het plan voor komende nacht wordt besproken en enkele personen de revue passeren die de afgelopen dagen voor onrust hebben gezorgd in de gemeente of nog een straf hebben openstaan. Naar hen wordt dan ook extra uitgekeken.

Na de briefing gaan we onder leiding van agenten Huibert en Raymond met de politiebus naar het centrum van Katwijk. Voor we goed en wel zijn aangekomen, treffen we twee Poolse mannen die staande worden gehouden wegens het drinken van alcohol op de openbare weg. Van hen worden de gegevens genoteerd. Hierna komen we terecht bij een minderjarig meisje die bewusteloos was geworden omdat ze te veel had gedronken. Collega’s en de ambulance zijn al aanwezig, waarna we onze weg vervolgen. Een straat verder treffen we twee jongens van 17 jaar oud die beiden zonder licht rijden. Ze hebben in hun jaszak echter wel lichtjes bij zich. Na het bevestigen hiervan mogen ze hun weg vervolgen. Later op de avond zouden we nog veelvuldig mensen tegenkomen zonder licht. Behalve als het uitkomt wordt hier niet voor gestopt, omdat er dan geen beginnen aan is.

Plots rijden we met hoge snelheid (zonder zwaailicht) richting Rijnsburg. Hier zou zich in de wijk Frederiksoord een verdachte auto ophouden met buitenlands kenteken. Aldaar aangekomen blijkt het loos alarm te zijn. Een alerte burger had gebeld: deze vond het verdacht na een reeks inbraken van de laatste tijd. Na een patrouilleronde door Frederiksoord rijden we een rondje over het terrein van het asielzoekerscentrum (AZC), aan de rand van Katwijk. Het AZC wordt meestal wel meegenomen in de ronde door de gemeente. Er is verder niks aan de hand.

Via Katwijk aan den Rijn en het kunstgrasveld van voetbalvereniging Quick Boys in duin komen we rond half 11 terug op het bureau voor een koffiepauze, waar de eerste ervaringen van de avond worden doorgenomen. We stappen hierna over van de bus op de auto, waarmee we wat ‘duistere’ plekken in de gemeente bezoeken, zoals de bedrijventerreinen Katwijkerbroek en ’t Heen. Aan de rand van ’t Heen treffen we vier mannen in één auto die op de weg stilstaan. Ze zijn op weg naar de vriendin van de bestuurder van de auto, maar waar ze woont weet de bestuurder vreemd genoeg niet. Na het checken van het identiteitsbewijs van de bestuurder en het afleggen van een blaastest, mogen de heren hun weg vervolgen.

Langzaamaan schuift de drukte richting het centrum van Katwijk aan Zee. De sluitingstijd van 1 uur komt in zicht. Op een van de toegangswegen richting het centrum houden we een alcohol- en lichtcontrole. Hoewel er velen op de fiets mét licht rijden, zijn er ook flink wat bij die de sjaak zijn. Wanneer ze ter plekke voor licht kunnen zorgen (voor én achter), mogen ze hun weg vervolgen. Dat lukt niet iedereen, waarna een bekeuring volgt. Hoe dichter we richting de sluitingstijd komen, hoe gretiger de bekeuringen in ontvangst worden genomen.

Even voor 1 uur arriveren we in het centrum. Vanaf 1 uur wordt er niemand meer binnengelaten in de diverse horecagelegenheden die Katwijk rijk is. Velen arriveren vlak hiervoor, maar er zijn ook tientallen bezoekers te laat. De meest originele smoezen komen voorbij om tóch naar binnen te kunnen, maar tevergeefs. Ondertussen komen de eerste mensen ook alweer naar buiten, om per fiets of taxi naar huis te gaan. Tegen 2 uur is het weer tijd voor een bakkie op het bureau.

We zijn amper één minuut gearriveerd, of we worden alweer teruggeroepen richting het centrum, waar een bekende van de politie onrust zou veroorzaken in het centrum. Door een kennis werd hij weggeleid. De tweede poging voor een bakkie wordt na drie minuten onderbroken: er komt een melding binnen dat er autoruiten vernield zouden zijn in de Molenwijk in Katwijk aan den Rijn. Waar precies is niet bekend. Met diverse auto’s wordt er rondgereden, maar de daders dan wel beschadigde auto’s worden niet aangetroffen. Tenminste…

Er worden op het fietspad langs de N206 twee jongens op een scooter aangetroffen die mogelijk iets te maken hebben met de zaak. Dat blijkt niet het geval, maar toch hebben de jongens een probleem. De bestuurder rijdt zonder rijbewijs, omdat de passagier te veel gedronken zou hebben. De bestuurder zit zelf net binnen de grens wat betreft alcoholgebruik, maar is wel onder invloed van cocaïne. Hiervoor moet hij mee naar het bureau, waar een arts binnen anderhalf uur na de aanhouding bloed moet afnemen. In de tussentijd zitten we op het bureau en wordt de bestuurder gehoord. Na het bloedprikken is de bestuurder (20) weer vrij zijn weg te vervolgen.

Inmiddels is het half 5. De administratie van de nacht is bijgewerkt en het is tijd voor een laatste ronde door Katwijk aan Zee. Er is niks bijzonders meer. Na de debriefing, die beduidend sneller ging dan de briefing aan het begin van de avond, zit het erop. Ontzettend tof en nuttig om de politie eens van deze kant aan het werk te zien. Dank aan de Politie Katwijk en in het bijzonder agenten Huibert en Raymond, met wie we deze horecadienst mee mochten draaien.

Kort terugblikkend zijn bepaalde zaken in Nederland tegenwoordig misschien wel té goed geregeld. Voor de bestuurder onder invloed verbleven we anderhalf uur op het bureau, maar er werd verteld dat men voor twee opgepakte overvallers wel eens een hele nachtdienst heeft moeten inleveren, om acht uur lang van alles en nog wat in te vullen. Allemaal nodig, omdat we hier het systeem op hebben gebouwd. En na elk dik rapport van een commissie komt er weer een stap bovenop. Een mooie eyeopener.

Ondertussen hebben de agenten wel plezier in het werk en lol met elkaar. Dat is belangrijk. Men kan open naar elkaar zijn, wat volgens de agenten niet op elk bureau vanzelfsprekend is. Die openheid naar elkaar toe is essentieel voor de verwerking van wat ze allemaal meemaken en leidt tot minder psychische klachten in de toekomst, zo vertelde een van de agenten. Daar kan ik me zeker iets bij voorstellen."

Lennart van der Plas
VVD Katwijk