Toon Stegmann: "Kiezers zijn de betere politici"

"Nadat ik van deze plaats gebruik heb gemaakt om alle Katwijkse kiezers te bedanken, zou ik graag willen vertellen wat we van ze geleerd hebben. De VVD Katwijk heeft namelijk meer dan tevoren de afgelopen periode aangebeld om inwoners te vragen wat we de komende jaren voor ze kunnen doen. De reacties daarop varieerden van niet geïnteresseerd tot lange gesprekken en waren veelal positief, ondanks de snijdende kou en de felle oostenwind op de deur tijdens de campagne.

Allereerst bleek dat mensen het nieuws goed volgen: velen lezen de Katwijksche Post en kijken/luisteren naar RTV Katwijk. Als eerste werd vaak de bibliotheek genoemd, iets waarover bijna niemand positief was. Ook duurzaamheid werd veel besproken, bij uitstek een onderwerp waar de VVD Katwijk de komende jaren aan wil werken. Daarnaast kwamen ook regelmatig problemen naar voren die te klein zijn voor de gemeenteraad, zoals scheve straatlantaarns, een rommelige straat of hondenpoep. Maar in een aardig aantal gevallen ging het wel degelijk over zaken waar de gemeente toch echt wel over gaat. Zoals de Meerburgkade in de Rooie Buurt, waarvan de bewoners gevraagd hadden of het een eenrichtingsstraat kon worden met schuine parkeervakken (mocht niet), de speelplaats in die nieuwbouwwijk direct aan de kade zonder hek, de singel in die andere nieuwbouwwijk zonder hekje (waar al een kinderwagen met kind was ingeblazen) en de verdwenen bloembak, waardoor het fietspad naar Oegstgeest een aanvoerroute voor bouwvakkers was geworden.

In veel gevallen hadden die mensen de weg naar de gemeente wel gevonden, maar was hun verzoek afgewezen. Wat mij daarbij vooral opviel was dat mensen een ‘nee’ van de gemeente wel kunnen accepteren, maar zich bijzonder ergeren aan de manier waarop er nee wordt gezegd. Zo werd het hek bij de kade geweigerd met de woorden dat “mensen op hun eigen kinderen moeten passen en de speelplaats bedoeld is voor kinderen vanaf zeven jaar”. Alsof jouw kleuter dat kan begrijpen. En de bloembak is door bouwvakkers in de sloot gekieperd. De wethouder heeft geen zin om achter zoiets kleins aan te gaan, maar over dat fietspad gaan wel 1500 mensen per dag.

Dat moet én kan beter. Ik heb ervan geleerd dat we als politici misschien toch teveel met de grote lijnen en met elkaar bezig zijn en beter moeten gaan luisteren naar de dagelijkse beslommeringen. Bovendien heeft het gemeentebestuur een hele slag te maken op het gebied van communicatie."

Toon Stegmann
Fractievoorzitter VVD Katwijk