Katwijk zonder politiebureau? Dat mag niet gebeuren!

Regelmatig horen wij dat er binnen de politie overwogen wordt in onze regio een politiebureau te sluiten en samen te voegen met een ander. Hierbij wordt ook Katwijk genoemd. Zoiets kan de politie besluiten, maar de burgemeester heeft daar eveneens flink wat over te zeggen. De VVD Katwijk wil dat hij zich zo krachtig mogelijk inzet om deze te behouden én ook ’s nachts te bemannen (dus 24/7), wat nu niet zo is.

En waarom? Er is gelukkig maar zelden een moord in onze gemeente. Wel is er af en toe een ramkraak of een gewapende roofoverval en de laatste tijd in sommige buurten vaker dan normaal een inbraak. Met 64.000 inwoners is Katwijk allang geen klein dorp meer. De pakkans is iets dat criminelen het meeste afschrikt. Daarom moet de politie bij alarmering snel ter plaatse kunnen zijn, het liefst met een al rondrijdende patrouilleauto of vanuit het Katwijkse bureau, en niet vanaf de Lange Gracht in Leiden. Ook ’s nachts moeten burgers daarop kunnen rekenen: juist ’s nachts zijn goed zichtbare patrouilles het meest effectief. En wanneer criminelen worden gepakt, moeten deze wat ons betreft hard worden aangepakt (binnen de grenzen van de wet) om herhaling te voorkomen.

We moeten er niet aan denken dat inwoners van onze gemeente naar Leiden moeten om aangifte te doen en de politie verder van de gemeente af komt te staan. Wij zullen ons er dan ook hard voor gaan inzetten om het politiebureau in Katwijk te behouden: nu en in de toekomst!