VVD KATWIJK: ALGEMENE BESCHOUWINGEN

Donderdag 5 november sprak fractievoorzitter Nico van Hoogdalem onderstaande tekst uit tijdens de Algemene beschouwingen.

© Danny Dubbeldam

Voor ons ligt de begroting 2016, de tweede begroting van dit college. Een goed leesbaar stuk met concrete doelstellingen en activiteiten per programma onderdeel. Een compliment aan het college en de gemeentelijke organisatie is dan ook op zijn plaats.

Het is een sluitende meerjarenbegroting met een dalende schuld en een stijgende algemene reserve. Er zijn zelfs raadsleden die zich druk maken over de besteding van de meevallers in de komende jaren. De VVD vindt echter dat we altijd waakzaam moeten blijven bij besteding van belastinggeld, zeker omdat er nog veel onduidelijkheid is over de grondexploitaties en de zorg. De financiële positie van Katwijk is gezond en de belasting wordt enkel verhoogd met de inflatie. Mede hierdoor zijn we als gemeente weer gestegen in de COELO atlas naar plaats 113 van de goedkoopste gemeenten (Wanneer weer bij de eerste 100?). LEAN werken blijft de standaard en we gaan begin 2017 uit het Heerenhuys. De structurele besparing van zeven ton per jaar zien we alleen nog niet terug in de begroting.

Laat ik mijzelf aansluiten bij de wijze woorden van collega Remmelzwaal van de SGP tijdens de oordeelsvormende sessie van de begroting: "Pas op met potjes, men heeft de neiging deze blind uit te geven." Ik roep het college daarom op geen 11 miljoen uit te geven voor een centrum vernietigende bibliotheek kolos!

Best College “Neem meer tijd voor betere samenhang tussen uw beleidsplannen”

In de vorige begroting was het sleutelwoord participatiesamenleving. De VVD wil er voor het voorliggende begrotingsjaar integraal vorm geven van beleid aan toevoegen. Immers zonder integrale aanpak over de diverse beleidsterreinen missen we de cohesie in de diverse plannen en dat kan leiden tot beperkingen en ongewenste belemmeringen tijdens de uitvoering.

In het begrotingsjaar 2015 is er een aantal belangrijke beleidsdocumenten vernieuwd, die richting aan de toekomst van Katwijk geven. Economie, toerisme en het woonbeleidsplan zijn tot stand gekomen met de door de VVD gewenste participatie van stakeholders en visie op de regio. Niet langer is sprake van een naar binnen gerichte visie op Katwijk. Het college gebruikt liberale kernwaarden en dat is goed te zien aan de inhoud van de plannen.

In de visie van de VVD is economie een van de belangrijkste beleidssectoren van de gemeente Katwijk. Hier komt de gewenste integrale aanpak met andere beleidsterreinen goed naar voren. Een sterke economie draagt bij aan het verdienvermogen van Katwijk en haar inwoners. Het zorgt voor meer werkgelegenheid, meer kennis en een gezond financieel profiel van de gemeente. Het is daarom noodzakelijk dat het MBO en Hoger Onderwijs verder worden gestimuleerd en nog beter aansluit bij de arbeidsmarkt, nu en in de toekomst.

Uitdagend onderwijs sluit beter aan bij de economische groei van Katwijk

Meer nog dan voorheen moeten wij oog hebben voor innovatieve ontwikkelingen in het regionale bedrijfsleven. Onderwijs moet in dat proces leidend zijn en voorop lopen in deze ontwikkeling. Samen met het bedrijfsleven moeten wij ons voortdurend de vraag stellen of het onderwijs in onze gemeente deze veranderingen volgt, maar bovenal of de verandering ook wordt overgenomen en wordt geïmplementeerd.

Katwijk heeft een goede ervaring met het Wellant MBO onderwijs in samenwerking met de sierteeltsector. Voor welke sectoren die genoemd worden in het Economisch beleidsplan kunnen wij in Katwijk nog meer die verbinding zoeken? De VVD verzoekt het college de nodige aandacht te geven aan dit proces en wil graag vernemen hoe het college dit, samen met het onderwijsveld en bedrijfsleven, zal gaan aanpakken. Ik noem een paar nieuwe onderwijsrichtingen voor het basis en voortgezet onderwijs zoals ICT, programmeren en coderen en het vroeg starten met ondernemersvaardigheden, want er is een nieuwe werkelijkheid. De huidige en toekomstige arbeidsmarkt vraagt om meer ondernemerschap en zelfstandigheid.

Er ligt een grote uitdaging in de integrale aanpak van het Sociaal Domein in relatie tot de woonvisie, de prestatie afspraken van Dunavie en de duurzaamheidsopgave van de bebouwde omgeving. Katwijk moet kansen creëren voor jongeren om hun zelfstandigheid te vergroten door het aanbod van startershuurwoningen te vergroten. In 2030 zitten we aan de top van de vergrijzing en komen er in Nederland 1,5 miljoen ouderen bij die verzorging nodig hebben. Deze mensen blijven zolang mogelijk thuis wonen (in de huidige eigen woning of in nieuw aangepast aanbod) en dit heeft verstrekkende gevolgen voor gemeente en zorgondernemingen. Een verschuiving zal plaats gaan vinden naar de dagopvang. Hierdoor zal de druk op het openbaar vervoer toenemen en daarom moet de gemeente een visie hebben om hierop voorbereid te zijn.

Veiligheid wordt een belangrijk item. Hoe kunnen we er voor zorgen dat ouderen in een zo veilig mogelijke omgeving kunnen blijven wonen zonder gevaar voor zichzelf en in het verlengde daarvan voor hun omgeving. Dit vergt een integrale aanpak. Niet alleen woningen moeten worden aangepast, omdat oudere mensen meer aanpassingen nodig hebben met betrekking tot liften, badkamers, drempels, etcetera. Denk ook aan dementerende mensen die na het boodschappen doen hun woning terug moet kunnen vinden. Herkenbaarheid van woningen is hierin van groot belang. Vervolgens heeft dit alles ook gevolgen voor aanpassingen in de infrastructuur, met name de oversteekplaatsen. De beleving van dementerende mensen is ingrijpend veranderd. De veiligheid voor onze ouderen moet een speerpunt worden om dit te garanderen. De visie wijkgericht werken uit 2011 moet gezien deze ontwikkelingen geactualiseerd worden.

“Is dit beleid of is hier over nagedacht”

De VVD vraagt het college aandacht te hebben voor een participerend integraal beleid voor beleidsterreinen die ook grote maatschappelijke impact hebben en naar onze mening nog onvoldoende voldoen aan deze aanpak.

Enkele voorbeelden van beleidsplannen met grote maatschappelijke impact:

1. Het HOV: De inpassing van het hoogwaardig openbaar vervoer vraagt grote infrastructurele aanpassingen en heeft impact op de woonomgeving, gezondheid en veiligheid in de diverse Katwijkse kernen. Integraal zal de inpassing in de Duinvallei en de aanleg van de verlengde Westerbaan voor de afwikkeling van de verkeersintensiteit meegenomen moeten worden. Wij vragen het college dan ook om niet door te gaan met het voorlopig ontwerp voordat we duidelijkheid hebben over de genoemde zaken die een andere inpassing tot gevolg kan hebben.
  2. Blue Energy: Het college heeft krediet beschikbaar gesteld voor het onderzoek naar duurzame energie middels getijden energie. De VVD vindt het een gemiste kans om hierbij niet direct integraal het onderzoek uit te breiden met de mogelijkheid voor de aanleg van een Boat Conveyor. Deze ontwikkeling is genoemd als mogelijkheid om het watertoerisme een impuls te geven door de zee te verbinden met de binnenwateren.
  3. Permanent Asielzoekerscentrum: Het college en de meerderheid van de raad heeft in al zijn wijsheid besloten om voor Projectlocatie Valkenburg alvast een onomkeerbaar besluit te nemen door nu al het COA een permanent AZC te gunnen. Een slechte beslissing vindt de VVD om dit toe te staan voordat we duidelijkheid hebben over de mogelijkheden van economische en de toekomstige woningbouw ontwikkeling. Dit is een voorbeeld van niet integraal beleid maken door het college wat toekomstige ontwikkelingen in de weg kan staan.

Subsidie aanvragen mag geen doel op zich zijn!

Subsidiebeleid moet minimaal voldoen aan beperking van maatschappelijke kosten met verhoging van het maatschappelijk nut van subsidievragers. De rekenkamercommissie adviseert daarom om bij verstrekken van subsidies SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) doelstellingen te gebruiken. Gaat het college dit voortaan bij alle subsidieaanvragen doen? De VVD vraagt het college verder het komende begrotingsjaar aandacht te besteden aan de volgende onderwerpen met betrekking tot subsidievragers:

1. In de sportnota van 2012 geeft het college de opdracht meer eigen bijdrage van clubs te vragen in de huur van accommodaties, van 17% naar 25%. Als instrument kan de verhoging van de multifunctionaliteit door het inzetten van het middel vitale sportverenigingen helpen bij het verhogen van de verdiencapaciteit. De verhoogde inkomsten zouden moeten leiden tot een taakstelling in een hogere eigen bijdrage. Wanneer wordt de sportnota van 2012 geactualiseerd met de inzet van nieuwe instrumenten?
  2. Daarnaast is de VVD (samen met het college) van mening dat de "gemeentelijke" muziekschool op termijn prima op eigen benen kan staan. Samenwerking tussen muziekverenigingen, scholen en de muziekschool, met als doel versterking van de verenigingen en het betaalbaar houden van het muziekonderwijs zijn mogelijkheden om zelfstandig de verdiencapaciteit te verhogen.
  3. De VVD streeft een evenwichtig subsidiebeleid na en begrijpt dan ook niet dat het college vooralsnog voornemens is ruim 11 miljoen uit te geven aan een nieuwe bibliotheek waar 18.000 inwoners gebruik van maken en Tripodia met 20.000 gebruikers doet sluiten zonder een goed alternatief.

Als laatste vraagt de VVD opnieuw aandacht voor drank en drugsmisbruik en het toenemend aantal zedenmisdrijven onder jongeren. Vorige week publiceerde de KP een stuk m.b.t. de gebiedsscan Criminaliteit en Overlast dat het drank en drugsgebruik onder jongeren nog steeds zorgenkindjes zijn.

De VVD pleitte voor een gerichte campagne die gelijk is aan de BOB campagne (laagdrempelig en direct bij de doelgroep). In het bijzonder wordt de verkrijgbaarheid in sportkantines en scholen genoemd. De VVD vraagt het college opnieuw om samen met alle partijen dit probleem integraal aan te pakken. Wij hebben begrepen dat de politie Katwijk pleit voor een nader onderzoek met betrekking tot drugshandel, drugsoverlast, drugsgebruik en de zedenaanpak. Graag uw visie hierover.