'Meer aandacht nodig voor brandgevaar parkeergarages'

Het bevorderen van de veiligheid van inwoners is van oudsher een kerntaak van de (lokale) overheid. Met dit in gedachten, maar ook de ernstige brand met elektrische auto’s op het schip Fremantle Highway afgelopen zomer, roept de Katwijkse VVD het college op om meer aandacht te besteden aan het brandgevaar van elektrische auto’s in parkeergarages, welke soms onder of vlakbij woningen zijn gelegen.

VVD-fractievoorzitter Lennart van der Plas licht toe waarom hij hierover vragen stelt aan het college. “De afgelopen tijd had ik meermaals contact met de gemeente om meer inzicht te krijgen in hetgeen Katwijk doet op dit gebied. Dat stelde me weinig gerust. Zo pakt Katwijk nu geen rol om met eigenaren van particuliere garages in gesprek te gaan en voldoet de gemeente niet aan brandveiligheidsvoorschriften die door het kennisinstituut NIPV zijn gedeeld.”

“We weten dat elektrische auto’s niet sneller in brand vliegen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar de gevolgen zijn wel groter, omdat een brand met elektrische auto’s zeer moeilijk te blussen is. Nu er steeds meer van deze auto’s in gemeentelijke en particuliere garages te vinden zijn, is het belangrijk hier vooraf goed op in te spelen.”

De VVD vraagt het college daarnaast om vooruit te lopen op komende landelijke wetgeving, waarbij particuliere eigenaren straks de mogelijkheid krijgen om laadpalen in garages te installeren. De partij benadrukt dat de gemeente niet de verantwoordelijkheid van particuliere eigenaren moet overnemen, maar tegelijkertijd wel alert moet zijn op de veiligheid, in samenwerking met onder andere de brandweer.

Tot slot wijzen de liberalen op het gevaar van branden met zonnepalen. Deze zijn ook complex om te blussen en kunnen tot in de ruime omgeving overlast veroorzaken door de verspreiding van minuscule glasdeeltjes. De VVD wil weten welke taak er voor de gemeente ligt om deze branden te voorkomen, maar ook om hier tijdig en kundig op te handelen wanneer er onverhoopt toch een brand ontstaat.